VITA svetuje: S pravilnim gibanjem do odprave težav v hrbtenici!

VITA svetuje: S pravilnim gibanjem do odprave težav v hrbtenici!

O zdravi hrbtenici, načinih, kako odpravljati bolečine, primernih in neprimernih športih ter številnih drugih stvareh povezanih s hrbtenico, smo se pogovarjali z Tanjo Rauter Pungartnik, specialistko fizikalne medicine in rehabilitacije ter vodjo zdravstva v Termah Ptuj.

Preventiva že v mladosti

Skrb za hrbtenico se mora začeti že v mladosti. Čeprav je največja pojavnost težav s hrbtenico med 35 in 55 letom starosti, pa se vedno pogosteje težave pojavljajo že pri mladostnikih. Elektronske naprave jih prisilijo, da veliko časa presedijo, zato skušajo zdravstveni strokovnjaki ta trend hitrega pojavljanja bolečin v hrbtenici čim bolj zmanjšati z vzgajanjem o preventivi, motivacijo in samim učenjem vaj za hrbtenico.

Vsak lahko za svojo hrbtenico največ naredi sam, in to: (1) s pravilno držo,  (2) z izvajanjem primernih športnih aktivnosti in ko nastopijo bolečine, (3) s pravilnimi vajami za hrbtenico.

»Pravilna drža nam omogoča neko idealno pozicijo telesa, kjer je optimalno obremenjen celoten skelet, torej je teža enakomerno razporejena. Če tega ne upoštevamo lahko pride do težav, ki se kažejo kot bolečine v ledvenem delu, v prsnem delu, na hrbtenici opazimo povečano prsno, ledveno ukrivljenost ali pa ukrivljenost vstran.« Tanja Rauter Pungartnik, dr. med., spec. fizikalne medicine in rehabilitacije.

 S pogostim sklanjanjem, prisilno držo in pretirano obremenitvijo hrbtenice, našo držo le poslabšamo. Na optimalno držo pa vpliva tudi telesna vadba in razni čustveni pritiski.

Ko je hrbtenica preveč obremenjena nastopijo bolečine

Najpogostejši vzroki bolečin so mehanične bolečine, ki so povezane z gibanjem in fizičnimi aktivnostmi. Tovrstne bolečine so po navadi locirane v križu, pekoča, ostra bolečina pa se lahko širi tudi v noge, vse do kolen. Pogost vzrok so tudi mišično-vezivne bolečine, obraba malih sklepov in nestabilnost hrbtenice.

Zelo pogosti so degenerativni procesi medvretenčnih ploščic, kjer pacienti navajajo topo in globoko bolečino. Medvretenčne ploščice se namreč z leti slabšajo, zgubljajo na svoji statiki in funkcionalnosti. V ozadju bolečin se lahko skriva tudi hernija medvretenčne ploščice ali stenoza, kjer pa že pride do utesnitve živčnih struktur. Pri stenozi pacienti občutijo bolečine pri hoji in ko se razdalja, ki jo lahko prehodijo zmanjša na 100 metrov, je potrebno kirurško ukrepanje.  Pri nekaterih nenadno nastalih bolečinah, pa so lahko vzroki tudi tumorji ali zlomi.

Ko nastopijo bolečine je treba paciente naučiti vaje za stabilizacijo hrbtenice

V trenutku ko se bolečina v hrbtenici pojavi, ni priporočeno takojšnje izvajanje vaj, saj pacient zaradi bolečine ni zmožen pravilno aktivirati hrbtenice. Takrat je bolje bolečino omiliti z zdravili, in ko bolečina počasi izzveni, je čas za redno izvajanje primernih vaj.

Priporočljivo je, da poleg vaj najdemo še kakšno drugo aktivnost. Zelo primerna za hrbtenico je hoja z nordijskimi palicami, saj z vsakim vbodom razbremenimo telo za 10 kilogramov. Primeren šport za hrbtenico pa je tudi kolesarjenje, kjer je pomembno, da izberemo primerno kolo, da hrbtenica ni preveč sključena. Z bolečinami v hrbtenici pa se moramo izogibati športom, kjer so sunkoviti in nekontrolirani gibi ter velike obremenitve, kjer lahko pride do tega, da je naša hrbtenica preveč obremenjena.