Ste že slišali za digitalni detoks? Čas je, da se ga začnete posluževati!

Ste že slišali za digitalni detoks? Čas je, da se ga začnete posluževati!

Ste si tudi letos zadali novoletne zaobljube? Si želite shujšati? Privarčevati denar? Zdravo prehranjevati? Več športati? Vse to nam je poznano. Pa ste kdaj pomislili na to, da vaše zdravje zastruplja tudi digitalna tehnologija, brez katere si sveta ne znamo več predstavljati? Naj bo del novih zaobljub in zadanih ciljev tudi zmanjšana uporaba interneta stvari. 

Tehnologija kot taka je sicer etično nevtralna, saj je ne moremo šteti za slabo niti za dobro. Razvoj digitalne tehnologije pa je v zadnjem obdobju tako eskaliral, da jo nedvomno lahko štejemo za neobhodni del našega vsakdana, tako delovnega kot osebnega. Nekateri jo že smatrajo za digitalni »podaljšek našega uma«. Hm..Kako že? Stric Google bo pa že vedel, kajne? Ne glede na vse je ravno digitalna tehnologija tista, ki je človeku nedvomno olajšala življenje, a s tem prispevala k razdoru družbe in konkretno udarila po zdravju.

Preobrazba socialnih življenj na račun digitalne tehnologije

Virtualnost je preplavila svet in dodobra pretresla vse generacije, ne samo digitalne domorodce, otroke, ki zdaj odraščajo z digitalno tehnologija in milenijce, ki so bili priča začetkom.  

Uporaba komunikacijskih in informacijskih tehnologij je postala skorajda nujna zato, da smo lahko enakovredni in kompetentni del družbe. Pastem in čarom tovrstne tehnologije smo tako rekoč podlegli vsi. Družba pa zaradi nje postaja vse bolj izolirana od realnega sveta, neobčutljiva na resnične dražljaje, neopredeljena zaradi zasičenosti podatkov in informacij in osebnostno »nepismena« - nečuteča.

Če so se nekoč družinski člani več aktivno družili, komunicirali in posvečali pozornost en drugemu, je danes slika družine popolnoma drugačna. To »spremembo«, ki jo nekateri dojemajo kot del normalnega vsakdana, je mogoče videti na vsakem koraku. Pa je tako nedolžna, kot je videti na prvi pogled?

Smo na poti do epidemije digitalne demence? Kam nas vodi?

V zadnjem času se pojavlja vse več diskusij na temo digitalne demence. Demenca je namreč kronična napredujoča možganska bolezen, ki prizadene višje možganske funkcije, kot so: spomin, mišljenje, orientacija in razumevanje. Torej poenostavljeno rečeno, vse človeku potrebne in nujne funkcije za normalno delovanje in obstoj.

Izraz digitalna demenca pa je razmeroma nov pojem, vendar njegova besedna zveza dokaj natančno označuje njegov pomen. Vključuje tako vzrok, vsestransko prepletenost medsebojnih odnosov z digitalnimi vsebinami in sporočili kot tudi njeno posledico, manjšo uporabo možganov, ki, tako kot neuporaba mišic, vodi v pojemanje njihovih zmogljivosti. Da ta proces, ki že dosega razsežnosti epidemije, poleg zmožnosti mišljenja vse bolj prizadeva tudi voljo, čustva in predvsem naše socialno vedenje menijo strokovnjaki. Če velja, da demenca prizadene starejšo populacijo ljudi, tako imenovana novodobna demenca tako rekoč ne izbira starosti.

Digitalni - novi svet generacij.

Digitalna demenca: oseba živi, vendar osebnostno razpada!

Terapevt in vodja centra za zdravljenje odvisnosti Miha Kramli celo meni, da gre pri digitalni demenci lahko tako daleč, da izgubimo stik sami s seboj. "Prepolni podatkov in digitalno povezani s celim svetom res živimo, vendar kot osebnosti razpadamo," pravi Kramli.

Oseba s »diagnozo« digitalne demence ima motnje v spominu, pozornosti in koncentraciji. Med simptome digitalne demence se šteje tudi čedalje večje čustveno poplitvenje in splošna otopelost.

Avtor knjige Digitalna demenca – kako spravljamo sebe in svoje otroke ob pamet, Manfred Spitzer, je ugledna avtoriteta na področju preučevanja delovanja možganov, doktor znanosti in vodja univerzitetne klinike v Ulmu, ki se opira na izsledke številnih raziskav. S svojimi številnimi primeri dokazuje, da uporaba računalnika in spleta, človeku dejansko odvzema umsko delo, kar vodi v nazadovanje. Prav tako je naše telo nenehno podvrženo elektromagnetnemu delovanju in radiofrekvenčnemu sevanju, ki ima dokazano negativen vpliv na zdravje in nas počasi in vztrajno »zastruplja« in onemogoča.

Digitalna demenca.

Kaj je digitalni detoks?

Pri digitalnem razstrupljanju ne gre za nič drugo kot za obdobje, v katerem se posameznik vzdrži uporabe elektronskih naprav, povezanih z internetom in/ali družbenimi omrežji. To je priložnost za zmanjšanje stresa in večjo osredotočenost na interakcijo z drugimi, obenem pa takšni ‘oddihi’ pomagajo preprečevati zasvojenost z elektronskimi napravami. 

Digitalno razstrupljanje ponuja več časa za doživetja v naravi, možnosti za telesno dejavnost in osredotočanje na osebnostno rast - razvijanje čuječnosti. Redno izklapljanje virtualnega sveta pa nam pomaga ohraniti ravnovesje med resničnim in digitalnim svetom. Vesela novica je ta, da se jo lahko lotijo tako odrasli kot tudi otroci in je brez (nadležnih) stranskih učinkov. No, verjetno se naši najmlajši s trditvijo ne bi povsem strinjali.

Zavedati se morate, da s svojim vzgledom vplivate na otroke. Če se digitalnega razstrupljanja lotite družinsko, se morate v prvi vrsti nove "diete" držati vi, saj boste s svojim vzgledom nedvomno vplivali na svoje otroke, ki bodo razvijali nove vrednote.

Digitalna kura in kako se jo lotiti?

V začetni fazi je pomembno, da si odkrito priznate, kaj je tisto, kar vam jemlje največ časa in odvrača pozornost. Ko ugotovite svojega grešnega »kozla«, le-tega nadomestite s čim drugim. Naslednja nujnost je torej v zapolnjenju vrzeli! Za lažjo predstavo – vsi vemo, da vsaka slaba navada, npr. prenajedanje z nezdravo hrano, zahteva alternativo – v primeru hrane je to bolj zdrava različica prigrizka. Podobno je pri digitalnem razstrupljanju. Pomembno je najti nekaj, s čimer lahko nadomestimo obsesivno brskanje po Instagramu, maratonsko dopisovanje in podobno. Praznino, ki pri tem nastane, lahko zapolnite s stvarmi, ki so vam blizu in ki jih tako ali tako radi počnete. To je lahko sprehod ali tek v naravi brez telefona, druženje s prijatelji za konec tedna, branje knjige, skratka nekaj, kar ima pozitiven in predvsem produktiven predznak.

Tek v naravi ima ogromno pozitivnih učinkov na telo in zdravje.

Nikakor kar na enkrat ne izginite iz obličja Zemlje, saj s tem tvegate, da boste "iskani"! Če boste naredili rez in se za nekaj časa odstranili z določenih omrežij, se bodo prijatelji verjetno spraševali, kje ste. Zato je koristno, da najbližje, s katerimi ste veliko v stiku, obvestite o svoji odsotnosti in cilju, ki ga želite doseči. 

Kako se boste lotili svojega digitalnega razstrupljanja, je seveda stvar okoliščin, predvsem pa vaših navad in navsezadnje obveznosti, ki jih imate v življenju. Po zgoraj omenjenih začetnih korakih si oblikujte potek razstrupljanja, ki vam je najbolj pisan na kožo in se ga držite. 

Pa da ne bo pomote – nobene potrebe ni, da se popolnoma izolirate, lahko pa začnete z majhnimi in ne preveč drastičnimi koraki, ki jim boste postopoma dodajali nove smernice.

V izogib zdravstvenim težavam (v prihodnje) in nesrečnemu življenju, ki je lahko posledica intenzivnega nanašanja na digitalni svet, je občasni digitalni detoks več kot odlična rešitev za vse nas, zato bi se ga bilo na vsake toliko časa, skoraj nujno posluževati. Morda pa boste nenadoma spoznali, kako veliko lahko naredite v svojem prostem času, če niste venomer aktivni na telefonih in najdete časa za stvari, ki jih po tihem želite početi že dlje časa.