14. Maj, 2019 15:45

Pomlad je čas jeter

Tradicionalna kitajska medicina govori, da so jetra in pomladno obdobje v tesni povezavi. V samem pomladnem obdobju, se narava prebuja in pripravlja na rast, razvoj ter razcvet. In prav tako je s človeškim telesom. Po zimskem mirovanju oz. nemalo kdo pravi spanju, pride čas prebujanja oz. kot radi pravimo razstrupljanja. Telo moramo pripraviti na nov letni čas in priporočljivo je, da v ospredje stopijo lahka hrana in več gibanja, kar za seboj potegne še veselje in lahkotnost. 

Pomlad je čas jeter

Element jeter je les. In tako, kot v naravi vse raste, tudi telo teži k spremembam, zato je potrebno spremljati znake, ki nam jih le to, daje. Nekateri čutijo utrujenost, drugi glavobole, nekateri pa so le pretirano občutljivi. Vsi prej omenjeni simptomi, pa so znak neravnovesja v delovanju jeter. V trenutnem obdobju ni pomembna le pazljivost pri izbiri hrane, pomembno je tudi, da telo prilagodimo vremenskim razmeram in da postopoma zmanjšamo količino oblačil, ter da jih ne zamenjamo nenadoma. Veter in mraz namreč izredno hitro vdreta v telo in povzročita ne malo sitnosti. Bistvenega pomena je dobra volja, izogibanje stresnim situacijam, zgodnje vstajanje in priprava na nočni počitek okrog 23 ure. 

Je pomlad res čas obnove in razbremenitve telesa? 

Jetra so glavni organ, ki je odgovoren za kroženje energije po telesu. Ker pa sta vitalna energija Či in kri povezana, pa je nujno, da poskrbimo, da kri po telesu kroži in to najbolje dosežemo z že prej omenjenim rednim, a zmernim gibanjem. Telo ob tem oskrbimo z dovolj energije, dušo pa napolnimo z zadovoljstvom, kar šteje ogromno. Najbolje se je pomladi, sploh ko temperature še niso tako visoke, gibati na svežem zraku in ob tem še predajati toplim sončnim žarkom.

 

 

ZA VEČ ENERGIJE je priporočljivo uživati kuhano hrano, katera vsebuje dovolj vlaknin. Prehranske vlaknine se namreč nahajajo po večini v sadju, zelenjavi, polnozrnati hrani in stročnicah. Znane so tudi kot balastne snovi, razvrščajo pa se v topne in netopne.

Topne vlaknine - se v vodi raztapljajo ter v stiku z njo tvorijo gelu podoben material, kateri pomaga pri zniževanju holesterola in glukoze. Topne vlaknine najdemo v fižolu, grahu, ovsu, ječmenu, jabolkih, agrumih, trpotcu,…

Netopne vlaknine - pa pospešujejo pretok hrane skozi naš prebavni sistem in povečujejo količino blata, zato se jih priporoča ljudem, kateri se soočajo s težavami zaprtja. Med netopne vlaknine uvrščamo oreščke, cvetačo, krompir, zeleni fižol, otrobe in polnozrnato moko. 

Hrana z visoko vrednostjo vlaknin pomaga ohraniti zdravo črevesje, znižuje raven holesterola, pomaga nadzorovati raven sladkorja v krvi, pomaga pri doseganju zdrave telesne teže, pripiše pa se ji tudi korist pri preprečevanju raka debelega črevesa. Kot pa je omenjeno že prej pa ne gre zanemariti niti gibanja, ki prav tako pospeši črevesno peristaltiko. Sem lahko uvrstimo jutranjo športno aktivnost z dodatkom počepov ter kot dodatek ingverjev ali pravi čaj za poživitev.

 

Pa so res spomladi tako močno izpostavljena?

Res je. Tako kot po zahodni kot tudi po tradicionalni kitajski medicini so enakega mnenja. In osnova normalnemu oz. optimalnemu delovanju jeter pripomore lahka kuhana hrana, gibanje, veselje in lahkotnost, saj obremenjujoča čustva ter stres zelo obremenijo delovanje jeter ter žolčnika. Ravno v tem primeru pa jetra ne opravljajo svoje naloge, zato je nadzor nad čustvi osnovnega in bistvenega pomena. Ne dovolimo si, da nas stvari vržejo iz tira, poskrbeti pa je potrebno tudi za zavestno in umirjeno dihanje. 

Kako si pomagati pri razbremenitvi in razstrupljanju?

Osnova je gibanje na svežem zraku, sprehajanje ali ukvarjanje s kakšnim zunanjim športom, saj moramo biti pazljivi, kajti spomladi je velika možnost izbruha čustvenega stresa, jeze in glavobolov. V tem primeru so najbolj priporočljive raztegovalne vaje, kjer velik poudarek dajemo na jogo in taj či, ki po kitajski tradicionalni medicini neposredno vplivata na mišice telesa.

Kaj se odsvetuje?

Tako kot zmeraj, bomo tudi tukaj omenili načelo zmernosti, se pa vsekakor ne priporoča uživanje sladke in kisle hrane v prevelikih količinah. V tradicionalni kitajski medicini sladki okusi krepijo delovanje vranice ter želodca, živila kislega okusa pa prodirajo v meridian jeter, kar se ne priporoča, saj so spomladi jetra najbolj občutljiva. Študije pa so pokazale, da kisla hrana na ljudi pod stresom, vpliva negativno in se le ti močno jezijo ter hitreje razburijo. 

 

Mojca Peček – wellness studio Zarja

Dipl.org.tur, org.veln.stor., licencirana prehranska svetovalka, maserka in MISP inštruktorica in Access Bars praktik

Deli:

Družbena omrežja