05. Marec, 2019 14:37

Neravnovesje v telesu

Obdobje, ko se temperature spreminjajo, se tudi v telesu dogajajo spremembe. Neravnovesje telesa mnogim povzroča preglavice, saj gre za razmerje med hormoni. Pozimi telo izloča več spalnega hormona – melatonina, ko pa se začnejo dnevi daljšati, pa se pospešeno tvori serotonin, kar pa vpliva na delovanje našega organizma. Sprememba temperatur, ki prihajajo (otoplitve), povzroči telesno ohlajanje, razširitev žil, padec krvnega tlaka in utrujenost, ravno zato pa je potrebno paziti na vnos hranil. Hrana je namreč pozimi enolična in z manjšo vsebnostjo vitaminov ter mineralov. 
 

Stres vodi do hormonskega neravnovesja

Kadar govorimo o stresnih situacijah, je potrebno omeniti, da nadledvična žleza izloča hormona adrenalin in kortizol, ki sta hormona namenjena reševanju življenja, saj omogočata odzivnost na stresne situacije. O pretiranem izločanju adrenalina govorimo takrat, ko občutimo napetost, razdražljivost, nenadno izbruhnemo, ne moremo kontrolirati svoje jeze,… Temu se lahko pravi tudi izgorelost, kjer je bistvenega pomena izbor pravilne prehrane in primerna umiritev, da telo še dodatno ne obtežimo.

 

Kaj jesti in kaj ne?

Kot zmeraj radi poudarjamo, je tudi sedaj bistvenega pomena, da se poslužujemo sezonskega sadja in zelenjave, ter živil, ki so čim manj predelana. Izogibati bi se morali že pripravljenim obrokom in hitre prehrane. Žal se ob uživanju procesirane prehrane močno dvigne energija, kar pa pripelje do hitrega padca le te in še večje utrujenosti in nefunkcionalnosti telesa. Smotrno je vključevanje lokalno pridelanega sadja in zelenjave in uživanje živil nizkega glikemičnega indeksa, z bogatimi vlakninami in dobrimi maščobami, lahko prebavljive beljakovine. Je pa v vseh letnih časih pomembna pestrost pri izbiri živil, ki se pojavijo na naših krožnikih.

 

Pa je res tako preprosto?

Mnogo ljudi pravi, da je zdravo prehranjevanje težko, da ni časa, da ni idej in podobno. Pa je res tako? Ni časovne razlike ali si zjutraj za službo pripravimo sendvič ali naredimo solato. Je pa velika razlika v počutju, ko se najemo. Solato je v vsakem primeru primerno začiniti s hladno stiskanim oljem, saj je le to polno maščobnih kislin, katere ustvarjajo občutek sitosti. Solati lahko dodamo tudi beljakovine (meso, ribe, sir, stročnice). Ogljikove hidrate pa lahko dodamo z zelenjavo, kot so por, stročji fižol, razne solate, zelje, špinača, brokoli. 

 

Top živila trenutnega obdobja

 
BROKOLI živilo, polno beljakovin, rudnin (kalij, kalcij, cink, železo, fosfor), vitaminov (A, B, C) in antioksidantov (karotenoidi, flavonodi). Vsebuje pa tudi precejšnjo količino koencima Q10 (antioksidant), ki ima preventivno funkcijo pri varovanju srca.
 
KISLO ZELJE živilo z velikim deležem vitaminov ( C ), mineralov, rudnin in vlaknin. Kot večina fermentiranih živil, tudi zelje pospešuje čiščenje prebavil in izboljšuje presnovo. Uživanje kislega zelja je kot preventiva proti razvoju raka na debelem črevesu. 
 
AGRUMI se lahko uživajo sveži ali predelani, so pa super živilo za zimsko, spomladno obdobje. So bogat vir vitaminov, mineralov in prehranskih vlaknin. Imajo majhno energijsko vrednost in nizek glikemični indeks ter zelo malo beljakovin in nič maščob. Uživanje le teh poskrbi za dobro prebavo, dajejo občutek sitosti, krepijo odpornost, vplivajo na delovanje mišic in uravnavajo krvni tlak.
 
 
 
»Hrana je gorivo. Jej, da boš živel, ne živi zato, da bi jedel – Moliere«
 

 

Mojca Peček – wellness studio Zarja

Dipl.org.tur, org.veln.stor., licencirana prehranska svetovalka, maserka in MISP inštruktorica in Access Bars praktik

Deli:

Družbena omrežja