11. November, 2018 08:11

Martinove dobrote in njihova vsebnost

Sveti Martin je ponekod povezan z ljudskim praznikom, ki ga imenujemo praznik svetega Martina ali Martinovo. Ima dva pomena – zaznamuje konec dela na polju in vinogradih ter v naravi začetek zimskega časa. Je obdobje, ko se mošt spremeni v vino.

Martinova pojedina  

Vsak praznik za seboj potegne še značilno jed, katera nas povezuje z določenim dogodkom. Le te jedi uživamo in uživamo v njihovih različnih okusih. Živila, ki se jih poslužujemo na Martinovo pa so bila »izbrana« z določenim pomenom.

Pojedina vsebuje:

Pečeno gos z različnimi nadevi
Mlince
Rdeče zelje
Vino
Jedi s kostanji in jabolki

Kako pripraviti pojedino bolj zdravo?

Gos spada med mastne perutnine, zato je primerno, da v nadev dodamo suhe slive in jabolka, ki vsebujejo vitamin B3, kar je v veliko pomoč pri presnovi maščob in zniževanju holesterola.

Jabolka so krepilo za srce in ožilje ter pospešujejo presnovo in odvajajo odvečno vodo iz telesa. Mesu dajo sočnost, suhe slive pa mu odvzamejo odvečno maščobo. Optimalna rešitev, da se znebimo maščobe je, da iz gosi odstranimo kožo, ki vsebuje največ maščob. Hranilna in energijska vrednost pečene gosi 100g = 166kcal in porcija = 560kcal. To so podatki pečene gosi brez dodatkov, ki jih mnogi za boljši okus še dodajo (kruh, jabolka, čebula, kostanj, kutina).

Martinove pojedine ni brez mlincev, zato je za polno mero zdravja najbolj optimalna rešitev kar njihova priprava doma, saj so tako tudi boljšega okusa in lepše dišijo. Hranilna in energijska vrednost doma pripravljenih mlincev 100g = 250kcal in porcija = 497kcal. Ti podatki so navedeni zgolj za doma pripravljene mlince brez dodatkov (mast, ocvirki ali zaseka).

V Martinovo pojedino spada tudi pravo domače dušeno rdeče zelje, ki je bogato s selenom. Znižuje krvni tlak in uravnava delovanje ščitnice. Od nekdaj pa slovi že po tem, da je ključen pri razstrupljanju telesa. Da pa je le to, še toliko bolj zdravo, pa ga lahko pripravimo z jabolki, ki kot je omenjeno že prej, mnogo prispevajo k človeškemu organizmu. Za boljši okus in merico zdravja, pa dodamo še kumino, sok limone, malo oljčnega olja in kanček rdečega vina. V kolikor jedem dodamo še začimbe kot so česen, čebula in poper ter zelišča kot sta timijan in rožmarin, naredimo jed okusnejšo in mnogo bolj zdravo. Hranilna in energijska vrednost domačega rdečega zelja brez dodatkov 100g = 55kcal in porcija = 210kcal.

Za piko na i, pri vsakem prazniku, ko so na mizi dobrote pa ne smemo pozabiti še na sladico in to so pečena jabolka s karamelno omako. Nekateri jabolka celo nadevajo s kostanji, ki so polni vitaminov skupine B in mineralov. Hranilna in energijska vrednost doma pripravljenih pečenih jabolk s karamelno omako 100g = 204kcal in porcija = 570kcal

Nikakor pa ne gre zanemariti še osnovne pijače, ki se prijetno prilega pojedini. To je rdeče vino, ki je zdravo za srce, ožilje, kri in je dober antioksidant. Vendar pozor! V kolikor je popita količina vina prevelika, nastane nasproten učinek. Kozarček ali morebiti dva za zdravje in previdno za volanom.

» In vino veritas – v vinu je resnica«
latinski pregovor

 

Mojca Peček Graj – wellness studio Zarja

Dipl.org.tur, org.veln.stor., licencirana prehranska svetovalka, maserka in MISP inštruktorica

Deli:

Družbena omrežja