27. Julij, 2018 15:28

JAJCA: fit živilo

Že nekaj časa so na zloglasni deski, kot »fit« živilo, kar je mnogim težje razumljivo, saj smo se jih do nedavnega izogibali na vse pretege. Bilo je obdobje, ko smo jedli zgolj beljake, kajti rumenjaki niso bili optimalna izbira za naše telo. Kaj pa sedaj? Pravijo jim kar super živilo.
 

O čem je govora

Definitivno je govora o jajcih, ki so bogat vir hranil, saj vsebujejo vse esencialne aminokisline, vitamine in minerale. 
 

Kratka zgodovina

Jajca so se uživala že pred več kot tisoč leti, ko so jih nabirali iz gnezda divjih ptic. Je pa res, da je oskrba z jajci, z leti postala enostavnejša saj se je perjad udomačila. Že od nekdaj je ključen dodatek ali pomembna sestavina pri pripravi različnih jedi in že lep čas številka ena na marsikaterem jedilniku. Verjetno ne zgolj zaradi tega, ker spada med »fit« živila, temveč tudi zaradi svoje enostavne priprave. Zelo priljubljena in nam poznana za uporabo so prepeličja, račja, puranja, gosja in nojeva jajca, vendar nam nekako najbolj ljuba in v največji uporabi kokošja. 
 

Sestava in vplivi na zdravje

Jajce sestavljajo lupina, jajčni beljak in rumenjak. Celotno jajce je iz 76% vode in vsebuje približno 150kcal/100g. Jajčni beljak je pretežno vodna raztopina beljakovin, ogljikovih hidratov in mineralov. Jajčni rumenjak pa predstavljajo 65% maščobe in 33% beljakovine. Jajce vsebuje tudi minerale (fosfor, cink, kalcij in železo) in vitamine ( A in D ter različne vitamine B kompleksa).
 
 

Ali obstaja alergija na jajca?

Obstaja in je posledica napak imunskega sistema. Del prebivalstva se sooča z alergijami na jajčne beljake. Alergene so namreč različne beljakovine v jajcih samih. So pa študije pokazale, da so najbolj pogoste alergije na celotna jajca pri otrocih, vendar le te izzvenijo nekje do 5.leta starosti. Sledi jajc najdemo v ogromno vnaprej pripravljenih živilskih izdelkih, zato je pri alergičnih ljudeh izrednega pomena branje deklaracij in nuja vsakdanjika.
 

Zloglasni holesterol

Dolga leta je veljalo, da so jajca škodljiva za zdravje, saj vsebujejo veliko holesterola. Vendar je potrebno poudariti, da v tem primeru ni nobene potrebe po preplahu. Holesterol je namreč pomembna snov v telesu in ga telo samo uspe tvoriti, prav tako se njegova količina uravnava sama. Če se ga s hrano zaužije preveč (v obliki trans maščob, predelanih ogljikovih hidratov in/ali z industrijsko pridelano hrano), se zmanjša njegova proizvodnja, prav tako se zmanjša tudi njegova absorpcija v črevesju in s tem se poveča njegovo izločanje. 
 
Torej? Presodite sami na katero stran med živili ga boste uvrstili. Je težavno ali super živilo? Načelo zmernosti ne škoduje, mar ne? 
 

Mojca Peček Graj – wellness studio Zarja

Dipl.org.tur, org.veln.stor., licencirana prehranska svetovalka, maserka in MISP inštruktorica

Deli:

Družbena omrežja